Voorbereiden en begeleiden van mediations en klachtprocedures
Als je betrokken bent bij een mediation of als er tegen jou als professional een klacht wordt ingediend, dan wil je de wederpartij overtuigen van jouw gelijk. Stoom komt uit je oren, je voelt grote verontwaardiging over aantijgingen van de wederpartij, je bent woedend, je voelt frustratie of misschien wel angst en verdriet.
In die situatie zijn je hersenen niet in staat om helder en logisch na te denken. Je kunt nauwelijks luisteren, je bent niet in staat om adequaat te reageren, je onthoudt niet wat er gezegd is. Kortom: je hebt een professional nodig die samen met jou de mediation of klachtprocedure voorbereidt en tijdens de besprekingen/zitting de communicatie bewaakt en waar nodig ingrijpt of een time-out vraagt.
Wat wil jij? Je verhaal vol vuur en verontwaardiging vertellen? Of rustig en vol vertrouwen jouw argumenten overtuigend overbrengen?
Als register mediator en lid van de Tuchtcommissie van de Mediation Federatie Nederland MFN heb ik vaak het eerste meegemaakt.
Mediations
Je neemt meestal deel aan een mediation omdat je de intentie hebt om samen met de wederpartij tot een voor beiden aanvaardbare oplossing van jullie geschil te komen. Veel mensen gaan ervan uit dat zij goed in staat zijn om in alle redelijkheid te onderhandelen. Alleen als het over jou zelf gaat, dan is dat vaak echt een ander verhaal. Pas tijdens een mediationbespreking kom je erachter hoe heftig het kan zijn, hoe hard je geraakt kan worden als de wederpartij op felle toon leugens over jou vertelt.
Je wil daarom samen met een professional je goed voorbereiden op die mediationbesprekingen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Ook tijdens de besprekingen sta je er niet alleen voor. Je hebt een ervaren mediator naast je die de communicatie in de gaten houdt en ingrijpt als dat nodig is.
Klachtprocedures
Voor jou als professional is het krijgen van een klacht een van de vervelendste dingen die je kan overkomen. Jij oefent je vak op hoog kwalitatief niveau uit en werkt hard om al je cliënten zo goed mogelijk bij te staan. Vaak komt een klacht juist van de cliënt voor wie je nog harder hebt gerend dan anders. Een klacht kost veel tijd en negatieve energie. Door alle emoties die hierbij komen is het heel fijn als je je bij de voorbereiding en de tuchtzitting laat begeleiden door een ervaren mediator. Zo kun je rustig een krachtig betoog houden, waarin je tegelijkertijd oog hebt voor de emoties en argumenten van je cliënt.
Hoe ziet COACHING BIJ MEDIATIONS EN KLACHTPROCEDURES eruit?
Als ervaren professional help ik jou om tot een voor jou zo goed mogelijk resultaat te komen in jouw mediation of klachtprocedure. Jij bent expert op de inhoud, ik richt mij op het gebied van de communicatie en veilige omgeving. Omdat ik sinds 1 januari 2024 geen advocaat meer ben, heb ik als begeleider wel de gewenste zakelijke achtergrond, maar niet de escalerende werking.
Bepalen traject:
- Je stuurt mij de relevante stukken die ik bestudeer zodat ik globaal op de hoogte ben van wat er speelt.
- Vervolgens hebben wij een of meer besprekingen waarin wij de mediationbespreking of de tuchtprocedure samen voorbereiden.
- Mogelijk is het nodig om een deskundige in te schakelen voor nadere informatie en/of advies. Ik adviseer niet inhoudelijk/juridisch.
- Tijdens de besprekingen of zitting houd ik de communicatie in de gaten en grijp ik waar nodig in met een interventie of een verzoek om een time-out.
- Na een bespreking of zitting hebben wij een nabespreking die ook de voorbereiding van de volgende bespreking kan zijn.
Ik help jou:
- om je bewust te zijn van je emoties en onderliggende overtuigingen.
- om je efficient en doeltreffend voor te bereiden op de mediationbespreking of tuchtprocedure.
- te weten wat je er maximaal en minimaal uit wil halen.
- je te realiseren met welke argumenten de wederpartij kan komen en jouw reactie daarop voor te bereiden.
- alle mogelijke opties in kaart te brengen.
- in te zien wat echt voor jou het belangrijkste is.
Mijn aanpak:
- is de-escalerend, zakelijk en concreet.
- is gebaseerd op mijn jarenlange ervaring als advocaat en registermediator en als lid van de Tuchtcommissie van de MFN.
- is maatwerk, aansluitend op jouw situatie en persoon.
Samen werken wij aan een optimaal verloop en uiteindelijk resultaat van jouw mediation of klachtprocedure.
Mail naar: marieke@horizoncoaching.nl of bel 06-21808608.